W środę 6 kwietnia 2016 roku w Biurze Rady i Zarządu Powiatu odbyło się kolejne spotkanie Zespołu zadaniowego ds. rozpatrywania wniosków z zakresu zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych.
Zgodnie z art. 10 ust. 5 Ustawy prawo o ruchu drogowym, Starosta zarządza ruchem na drogach powiatowych i gminnych. Stąd przy Staroście Kołobrzeskim działa specjalny zespół, którego zadaniem jest opiniowanie i doradztwo z zakresu zarządzania ruchem na drogach.
Mając na uwadze poprawienie bezpieczeństwa i usprawnienie ruchu, przez ostatnie tygodnie, zbieraliśmy od mieszkańców i wszystkich zainteresowanych podmiotów wnioski, opinie i propozycje usprawnień i zmian w tym zakresie. Do Starostwa Powiatowego wpłynęło ponad 20 wniosków dot. zmiany organizacji ruchu w Kołobrzegu i Powiecie Kołobrzeskim. Zespół, w skład którego wchodzą przedstawiciele Policji, Straży Miejskiej, Urzędu Miasta, Starostwa Powiatowego, Zarządu Dróg Powiatowych, Komisji Komunalnej Rady Miasta oraz rowerzystów, rozpatrzył następujące wnioski i zaopiniował:
- Zmiana organizacji ruchu w obrębie zjazdów publicznych na ul. Jasnej i ul. Toruńskiej w Kołobrzegu - zespół zaopiniował pozytywnie. Przed zatwierdzeniem projektu należy na mapie uwzględnić istniejące oznakowania oraz oznakować zjazdy znakami D-1 oraz A-7.
- Projekt stałej organizacji ruchu na ul. Dworcową w Kołobrzegu polegający na wyniesieniu przejść dla pieszych - zespół większością głosów zaopiniował pozytywnie.
- Zmiana pierwszeństwa z ul. Portowej w ul. Warzelniczą na z ul. Warzelniczej w ul. Mickiewicza w Kołobrzegu oraz wprowadzenie ograniczenia tonażu na ul. Portowej - zespół zaopiniował pozytywnie.
- Remont przejazdu kolejowego na ul. Myśliwskiej w Kołobrzegu polegający na wymianie nawierzchni oraz zamknięcia dla ruchu przejazdu na czas remontu od 4 do 31 maja 2016 roku - zespół zaopiniował pozytywnie.
- Wniosek Zarządu Dróg Powiatowych w Kołobrzegu w sprawie wprowadzenia ograniczeń wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad 8 ton na drogach 3308Z Byszewo – Starnin, 3307Z Głąb – Nieżyn, 3311Z Morowo – Siemyśl, 3312Z Świecie Kołobrzeskie – Białokury, 3315Z Jarkowo – Gorawino, 3125Z Dargosław – Jarkowo oraz 3133Z Grąd – Starnin w celu ochrony dróg w związku ze zbliżającą się budową drogi S6 - zespół zadaniowy zaopiniował pozytywnie. Drogi powiatowe są w złym stanie technicznym i dopuszczenie ruchu ciężkiego może spowodować ich znaczne pogorszenie a nawet całkowite uszkodzenie.
- Wniosek złożony podczas audycji „ROZMOWY Z WIDOKIEM NA POWIAT” w sprawie zmiany kierunków ruchu na skrzyżowaniu ul. Solnej z ul. Bałtycką w Kołobrzeg tj. przeznaczenia prawego pasa do skrętu w prawo - zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Aktualna segregacja ruchu została dostosowana do natężenia ruchu drogowego, które jest większe w kierunku ul. Żurawiej w Kołobrzegu, pozostawienie jednego pasa do jazdy na wprost spowoduje tworzenie się zatorów drogowych.
- Interpelację Radnego Rady Powiatu w Kołobrzegu w sprawie ustawienia w miejscowości Przećmino znaku A-18a - zespół zadaniowy zaopiniował pozytywnie.
- Wniosek Urzędu Miasta Kołobrzeg skierowany do Zarządu Dróg Powiatowych w Kołobrzegu w sprawie:
- Wykonania przejścia dla pieszych w skrzyżowaniu ul. Czarnieckiego z ul. Wschodnią w Kołobrzegu - zespół zaopiniował negatywnie. Jak wynika z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wypadki zdarzają się często na przejściach dla pieszych gdyż pieszy „traci czujność”. Gdy pieszy przechodzi przez drogę w miejscu niewyznaczonym jest bardziej ostrożny i bezpieczniej przechodzi przez jezdnię. Z uwagi na dużą koncentrację ruchu pieszych na ul. Wschodniej w Kołobrzegu takie przejścia wyznaczono. W miejscu gdzie nie ma wyznaczonym przejść, pieszy może przechodzić przez jezdnię na zasadach ogólnych ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz SZCZEGÓŁOWYMI WARUNKAMI TECHNICZNYMI DLA ZNAKÓW I SYGNAŁÓW DROGOWYCH ORAZ URZĄDZEŃ BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO I WARUNKÓW ICH UMIESZCZANIA NA DROGACH przejścia w miastach należy wyznaczać w zasadzie przez ulicę układu podstawowego, ponadto jeżeli skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
- Oznakowania chodnika na ul. 4 Dywizji Wojska Polskiego w Kołobrzegu jako chodnika tylko i wyłącznie dla pieszych - zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie, po chodniku w szczególnych sytuacjach przewidzianych przez ustawodawcę mogą poruszać się rowerzyści i nie można wprowadzać znaków, które by uniemożliwiły rowerzyście poruszanie się po chodniku.
- Wniosek w sprawie montażu lustra na skrzyżowaniu drogi 3355Z z drogą 3301Z w miejscowości Stary Borek - zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Widoczność na skrzyżowaniu jest nieznacznie utrudniona i lustro nie polepszy sytuacji, gdyż musiałoby zostać ustawione około 4 metrów za chodnikiem. Z informacji udzielonych przez ZDP w Kołobrzegu granica pasa drogowego biegnie przez chodnik i aktualnie trwa spór o ustawione znaki w działce prywatnej.
- Wniosek w sprawie doświetlenia przejścia dla pieszych oraz wycięcia drzew przesłaniających widoczność na przejście dla pieszych na ul. Kasprowicza w Kołobrzegu przy Społecznej Akademii Nauk - zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Na ul. Kasprowicza obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/h, w niedalekiej odległości znajduje się latarnia doświetlająca przejście dla pieszych. ZDP w Kołobrzegu poinformował, że wystąpi o wycinkę drzew przy przejściu dla pieszych.
- Wnioski w sprawie:
- Zamontowanie progów zwalniających przed przejściami dla pieszych na ul. Starynowskiej przy skrzyżowaniu z ul. Kossaka, ul. Grudziądzką, ul. Wyczółkowskiego, ul. Bzów - zespół zaopiniował negatywnie. Aktualnie na ul. Starynowskiej na przejściach, z których korzystają dzieci w drodze do szkoły zamontowane są dodatkowo znaki T-27, przed dwoma przejściami dla pieszych wykonane są linie wibracyjne, przed przejściem dla pieszych na jezdni wymalowane jest oznakowanie A-17 w celu poprawy bezpieczeństwa. Dodatkowo ZDP w Kołobrzegu prowadzi prace projektowe w sprawie doświetlenia przejścia dla pieszych na ul. Starynowskiej w Kołobrzegu. Na ul. Starynowskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, ponadto droga ta jest kategorii zbiorczej i obsługuje ruch komunikacji autobusowej.
- Zamontowanie progów zwalniających przed przejściem dla pieszych na ul. Grzybowskiej przy skrzyżowaniu z ul. Bydgoską - zespół zaopiniował negatywnie, na przejściu zachowana jest pełna widoczność oraz zamontowano dodatkowo znaki T-27. Na ul. Grzybowskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, ponadto droga ta jest kategorii zbiorczej i obsługuje ruch komunikacji autobusowej.
- Zamontowanie progów zwalniających przed przejściami dla pieszych na ul. Jedności Narodowej przy skrzyżowaniu z ul. Łopuskiego - zespół zaopiniował negatywnie. Przejście to zostało w roku 2015 odsunięte od skrzyżowania ponadto jest oznakowane znakami T-27. Na ul. Jedności Narodowej odbywa się ruch komunikacji autobusowej. ZDP w Kołobrzegu poinformował, że posiada dokumentację na przebudowę tej drogi.
- Zamontowanie progów zwalniających przed przejściem dla pieszych na ul. Jedności Narodowej przy szkole - zespół zaopiniował negatywnie. Przejście dla pieszych jest oznakowane dużymi tablicami D-6 na żółtym tle. Na ul. Jedności Narodowej odbywa się ruch komunikacji autobusowej.
- Odsunięcie przejść dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Jedności Narodowej ul. Wylotowej w Kołobrzegu - ZDP w Kołobrzegu ma w planach odsunięcie tych przejść od skrzyżowań oraz wygrodzenie U-12b, by uniemożliwić przechodzenie pieszym w miejscu niewyznaczonym.
- Po rozpatrzeniu wniosków w sprawie:
- Ujednolicenia oznakowania na rondach w ciągu dróg dojazdowych do portu - zespół zaopiniował pozytywnie.
- Montażu sygnalizatora umożliwiającego warunkowy wjazd na skrzyżowanie (zielona strzałka) - zespół zaopiniował negatywnie. Aktualnie trwa budowa etapu III i w ramach tego zadania zostanie na tym skrzyżowaniu wykonane rondo.
- Oświetlenia przejścia dla pieszych przy ul. Mazowieckiej od strony osiedla Bajkowego - zespół zaopiniował pozytywnie, w niedalekiej odległości od przejścia znajduje się lampa oświetlenia drogowego, której światło może być przesłaniane przez koronę drzewa, która należy podciąć oraz rozważyć wykonane niżej dodatkowego „ramienia lampy”, które doświetli przejście.
- Montaż na chodniku Al. Kolejowej słupków uniemożliwiających parkowanie - zespół rozpatrzył negatywnie. Jednak w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych na końcu chodnika należy umieścić znak B-41 oraz wyznaczyć przejście przez Al. Kolejową.
- Montaż znaków określających pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu pod sklepem Kaufland - zespół zadaniowy nie zajął stanowiska w tej sprawie gdyż dotyczy ona drogi wewnętrznej. Jednakże z uwagi na charakter tej drogi oraz ruch jaki tam występuje aktualne rozwiązanie jest zasadne i skrzyżowanie równorzędne (reguła prawej ręki) wymusza na kierujących powolny i bezpieczny przejazd.
- Usunięcia istniejącego oznakowania poziomego (linia podwójna ciągła) na ul. Łopuskiego od ul. Jedności Narodowej w Kołobrzegu - zespół zaopiniował pozytywnie, aktualne oznakowanie jest niespójne z obowiązującą organizacją ruchu dla drogi jednokierunkowej.
- Malowania oznakowania poziomego umożliwiającego wykonanie skrętu w lewo na skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i ul. Ratuszowej - zespół zaopiniował negatywnie, na ul. Armii Krajowej oraz ul. Ratuszowej nie ma wyznaczonej segregacji ruchu dlatego kierujący powinien trzymać się prawej strony jezdni, a w przypadku wykonania manewru skrętu w lewo powinien on zjechać do lewej krawędzi jezdni.
- Wniosek w sprawie wykonania chodnika na ul. 6 Dywizji Piechoty w Kołobrzeg dotyczy inwestycji drogowej, dlatego nie był rozpatrywany przez zespół zadaniowy do spraw rozpatrywania wniosków z zakresu zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych. Zespół zajmuje się tylko sprawami organizacji ruchu, natomiast wykonanie inwestycji leży w gestii poszczególnych zarządców dróg. Wniosek zostanie przesłany do ZZDW w Koszalinie.
- Po rozpatrzeniu wniosku w sprawie ustawienia znaków B-36 - zespół stwierdził, że dotyczy on drogi wewnętrznej zarządzanej przez KSM i zostanie do nich przekazany w celu rozpatrzenia.
- Wniosek mieszkańca Kołobrzegu w sprawie:
- Ustawienia znaku B-36 na ul. Cisowej od ul. Pogodnej do ul. Kolumba w Kołobrzegu - zespół zaopiniował negatywnie, ze względu na małą ilość miejsc postojowych należy dopuścić parkowanie na zasadach ogólnych.
- Ujednolicenia oznakowania na rondach w ciągu dróg dojazdowych do portu - zespół zaopiniował pozytywnie.
- Sprawa poruszona w gazecie dotycząca braku widoczności przy wyjeździe z ul. Źródlanej na ul. Wojska Polskiego - została przez zespół rozpatrzona pozytywnie, naprzeciwko wyjazdu zostanie ustawione lustro drogowe, które poprawi widoczność wyjeżdżających.
- Wniosek w sprawie remontu przejazdu kolejowego na ul. Myśliwskiej w Kołobrzegu - zespół pozostawił bez rozpatrzenia z uwagi, iż PKP planuje w miesiącu maju wykonanie remontu tego przejazdu kolejowego.
- Po rozpatrzeniu wniosku w sprawie ul. Wylotowej na odcinku od ul. Jedności Narodowej do ul. Wczasowej oraz dróg do niej przyległych i podniesienia obowiązującego ograniczenia prędkości z 30 km/h do 50 km/h - zespół zaopiniował negatywnie. Na posiedzeniu we wrześniu 2015 roku zespół zadaniowy postanowił przychylić się do prośby mieszkańców oraz Rady Osiedla nr 6 i pozostawić istniejące ograniczenie do 30 km/h.
- Po rozpatrzeniu wniosku w sprawie przywrócenia zakazu ruchu pojazdów powyżej 3,5 tony na ul. Kossaka i ul. Świętego Wojciecha (odcinek od ul. Starynowskiej do ul. Makuszyńskiego) - zespół zaopiniował negatywnie. Aktualne rozwiązanie znacznie ułatwia dojazd samochodów dostawczych do firm zlokalizowanych w ciągu drogi gminnej oraz „odciąża” ruch pojazdów ciężkich na ul. Starynowskiej. Z uwagi na powyższe nie ma możliwości montażu progu zwalniającego. Aktualne ograniczenie prędkości oraz geometria drogi pozwalają ocenić kierowcy drogę.
- Wniosek mieszkańca Kołobrzegu w sprawie ustawienia bloków betonowych przy wjeździe na ścieżkę rowerową na ul. Europejskiej w Kołobrzegu - zespół zaopiniował negatywnie. Policja i Straż Miejska zmonitorują problem.
- Po rozpatrzeniu wniosku w sprawie montażu progu zwalniającego na ul. Myśliwskiej w Kołobrzegu przed przejściem dla pieszych - zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie, przejście dla pieszych na ul. Myśliwskiej zostało wyznaczone z azylem oraz jest doświetlone dodatkowym oświetleniem. Ponadto na tym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/h oraz segregacja ruchu, dla pojazdów skręcających w prawo i jadących na wprost.
- Wnioski w sprawie:
- Wadliwej sygnalizacji świetlnej na ul. Koszalińskiej w Kołobrzegu zespół zadaniowy dokonał analizy funkcjonowania świateł i nie stwierdził usterki.
- Ustawienia barier na ul. Koszalińskiej w Kołobrzegu przy jednostce wojskowej z uwagi, iż piesi przekraczają jezdnie w miejscu niewyznaczonym zespół zadaniowy rozpatrzył wniosek negatywnie, w niedalekiej odległości od przystanku jest przejście dla pieszych. Dodatkowo Komenda Powiatowa Policji w Kołobrzegu będzie miała na uwadze to miejsce.
- Dodatkowego polepszenia widoczności na przejściach dla pieszych na ul. 6 Dywizji Wojska Polskiego przy Zakładzie Zieleni Miejskiej oraz przy cmentarzu - zespół zadaniowy zaopiniował pozytywnie, prześle wniosek z prośbą o realizację do ZZDW.
- Wyburzenia budynku Rady Osiedla oraz stanu technicznego chodnika dla pieszych na ul. Kamiennej w Kołobrzegu - zespół zadaniowy udzielił informacji, że na ww. drogę jest już sporządzona dokumentacja na przebudowę drogi.
- Ustawienia barier na ul. Łopuskiego w Kołobrzegu przy Szkole Podstawowej nr 3, zespół zadaniowy udzielił informacji, że Urząd Miasta Kołobrzeg na całym odcinku gdzie występuje możliwość wejścia na jezdnie a są ustawione bariery posadzi żywopłot. Dodatkowo ustalono, że przejście dla pieszych przy ul. Uczniowskiej należy odsunąć w stronę zjazdu do szkoły, dodatkowo należy tak rozwiązać dojście do przejścia by uniemożliwić pieszym przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym.
- Stanu technicznego chodnika na ul. Mickiewicza w Kołobrzegu oraz ułożenia nawierzchni w miejscu torów na ul. Zdrojowej w Kołobrzegu - zespół zadaniowy udzielił informacji, że w roku bieżącym Urząd Miasta Kołobrzeg planuje przebudowę tych ulic.
- Uzupełnienia barier na przejściu dla pieszych przy Szkole Podstawowej nr 4 po stronie przeciwnej - zespół zadaniowy zaopiniował pozytywnie.
- Montażu tablic na dworcu PKP wyświetlających dodatkową treść informacyjną dotyczy spraw wewnętrznych PKP dlatego nie był rozpatrywany przez zespół zadaniowy do spraw rozpatrywania wniosków z zakresu zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych. Zespół zajmuje się tylko sprawami organizacji ruchu.
- Wniosek w sprawie montażu lustra drogowego na skrzyżowaniu drogi 3308Z oraz 3312Z (Świecie Kołobrzeskie – Białokury) - zespół zadaniowy zaopiniował wniosek negatywnie, zarządca drogi przeprowadzi analizę i rozważy ewentualną poprawę bezpieczeństwa. Ponadto na skrzyżowaniu jest wyznaczone pierwszeństwo przejazdu znakami D-1 i A-7.
Dziękujemy mieszkańcom i wszystkich zainteresowanym za wnioski, opinie oraz propozycje usprawnień i jednocześnie przypominamy, że cały czas funkcjonuje adres mailowy: zmiany@powiat.kolobrzeg.pl, na który można wysyłać swoje wnioski.
Zespół zadaniowy do spraw rozpatrywania wniosków z zakresu zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych:
- Tomasz Tamborski - Starosta Kołobrzeski
- Mirosław Kędziorski - Straż Miejska w Kołobrzegu
- Wiesław Byczkowiak - Komenda Powiatowa Policji w Kołobrzegu
- Agnieszka Kuśmierek - p.o. Kierownika Referatu Drogowego Urzędu Miasta Kołobrzeg
- Czesław Malinowski - Specjalista Zarządu Dróg Powiatowych w Kołobrzegu
- Helena Czerniawska - Radna Rady Powiatu w Kołobrzegu
- Krzysztof Filipowicz - Urząd Gminy Kołobrzeg
- Jerzy Wąsik - Naczelnik Wydziału Komunikacji w Starostwie Powiatowym w Kołobrzegu
- Adrian Andrzejewski - Podinspektor Wydziału Komunikacji w Starostwie Powiatowym w Kołobrzegu.