W czwartek 2 czerwca 2016 roku odbyło się posiedzenia zespołu zadaniowego do spraw rozpatrywania wniosków z zakresu zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych.
Zgodnie z art. 10 ust. 5 Ustawy prawo o ruchu drogowym to Starosta zarządza ruchem na drogach powiatowych i gminnych. Stąd działa przy nim specjalny zespół, którego zadaniem jest opiniowanie i doradztwo z zakresu zarządzania ruchem na drogach.
Zespół w składzie:
- Tomasz Tamborski – Starosta Kołobrzeski,
- Jerzy Wolski – Zastępca Prezydenta Miasta ds. gospodarczych,
- Helena Czerniawska – Radna Rady Powiatu w Kołobrzegu,
- Danuta Wilk – Radna Rady Miasta Kołobrzeg,
- Sławomir Kargul – Radny Rady Miasta Kołobrzeg,
- Jacek Dylawerski – Projektant,
- Mirosław Kędziorski – Komendant Straży Miejskiej w Kołobrzegu,
- Marek Zakałużny – Komenda Powiatowa Policji w Kołobrzegu,
- Karol Królikowski – Naczelnik Wydziału Komunalnego Urzędu Miasta Kołobrzeg,
- Agnieszka Kuśmierek – p.o. Kierownika Referatu Drogowego Urzędu Miasta Kołobrzeg,
- Krzysztof Filipowicz – Urząd Gminy Kołobrzeg,
- Dariusz Trafas – Członek Stowarzyszenia Projekt Kołobrzeg,
- Magdalena Dąbrówka – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kołobrzegu,
- Czesław Malinowski – Specjalista w Sekcji Utrzymaniowej Zarządu Dróg Powiatowych w Kołobrzegu,
- Adrian Andrzejewski – Podinspektor w Wydziale Komunikacji w Starostwie Powiatowym w Kołobrzegu.
Zespół rozpatrzył następujące wnioski:
- Zmiana organizacji ruchu w obrębie rond na: ul. Jedności Narodowej, ul. Solnej, ul. Żurawiej, ul. Solnej, ul. Toruńskiej, ul. Jasnej oraz ul. Toruńskiej, ul. Europejskiej, ul. Nowej Toruńskiej - zespół zaopiniował pozytywnie przedstawione rozwiązania rond pół turbinowych.
- Wniosek Rady Miasta Kołobrzeg w sprawie likwidacji miejsca postojowego dla autobusów turystycznych na ul. Ratuszowej zespół zaopiniował negatywnie, według informacji udzielonych przez Urząd Miasta Kołobrzeg w roku 2017 miasto planuje przebudować parking na ul. Kamiennej z przeznaczeniem, aby tam zatrzymywały się autobusy turystyczne i do tego czasu należy pozostawić istniejące rozwiązanie.
- Wniosek Urzędu Miasta Kołobrzeg w sprawie ograniczenia wjazdu pojazdów z zaopatrzeniem w godzinach od 6.00 do 10.00 oraz od 18.00 do 22.00 zespół zadaniowy zaopiniował pozytywnie.
- Wniosek Radnej Rady Powiatu w sprawie sfrezowania kolein na jezdni drogi ul. Kamiennej w Kołobrzegu zespół zadaniowy zaopiniował pozytywnie i prześle go do rozpatrzenia według właściwości do ZZDW w Koszalinie.
- Wniosek mieszkańców w sprawie zamontowania progu zwalniającego na ul. Rolnej w Ustroniu Morskim zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Ulica Rolna znajduje się na terenie zabudowanym z ograniczeniem prędkości do 50 km/h, po której poruszają się autobusy i samochody ciężarowe. Aktualne ograniczenie prędkości oraz geometria drogi pozwalają ocenić kierowcy drogę. Z uwagi na powyższe nie jest wskazany montaż progu zwalniającego. Jednak mając na uwadze sygnały mieszkańców zespół zaopiniował pozytywnie zwrócenie się do KPP w Kołobrzegu z prośbą o kontrolę prędkości na ww. ulicy oraz przesłanie informacji o ilości ujawnionych przypadków przekraczania prędkości i powróci do tego wniosku na kolejnym posiedzeniu.
- Wniosek Wójta Gminy Kołobrzeg w sprawie montażu progu zwalniającego w miejscowości Obroty zespół zaopiniował negatywnie. Droga powiatowa w Obrotach znajduje się na terenie zabudowanym z ograniczeniem prędkości 50 km/h oraz chodnik po lewej stronie drogi – pieszy przechodząc na drugą stronę drogi, gdzie nie ma chodnika powinien zachować ostrożność. Na drodze tej dopuszczony jest ruch autobusów oraz pojazdów ciężarowych do 8 t, dlatego nie zaleca się montowania progu. Zespół zadaniowy zaleca wystąpić do KPP w Kołobrzegu o kontrolę prędkości na ww. drodze.
- Wniosek mieszkańca Kołobrzegu w sprawie odsunięcia przejścia dla pieszych oraz ustawienia wygrodzeń łańcuchowych na ul. Budowlanej przy skrzyżowaniu z ul. Walki Młodych w Kołobrzegu zespół zaopiniował pozytywnie.
- Wniosek mieszkańca w sprawie zmiany segregacji ruchu na ul. Łopuskiego przy skrzyżowaniu z ul. Walki Młodych w Kołobrzegu zespół zaopiniował negatywnie. Aktualne rozwiązanie segregacji ruchu zostało opracowane po szczegółowej analizie ruchu.
- Wniosek mieszkańca powiatu kołobrzeskiego w sprawie montażu progu zwalniającego, parkowania pojazdów w miejscu utrudniającym widoczność oraz wymalowania oznakowania poziomego P-10 na przejściu dla pieszych; pracownik Starostwa Powiatowego w Kołobrzegu zaznaczył, iż podczas objazdu dróg gminnych stwierdzono, że aktualne znaki D-6 znajdują się na nieprawidłowej wysokości oraz w miejscu wyznaczenia przejścia dla pieszych nie ma obniżonego krawężnika. Zespół zadaniowy postanowił, aby sprawdzić istniejącą organizację ruchu z projektem organizacji ruchu i dopiero wtedy podjąć odpowiednie kroki. Ponadto w miejscu, gdzie nie ma wyznaczonym przejść, pieszy może przechodzić przez jezdnię na zasadach ogólnych ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz SZCZEGÓŁOWYMI WARUNKAMI TECHNICZNYMI DLA ZNAKÓW I SYGNAŁÓW DROGOWYCH ORAZ URZĄDZEŃ BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO I WARUNKÓW ICH UMIESZCZANIA NA DROGACH przejścia w miastach należy wyznaczać w zasadzie przez ulicę układu podstawowego. Jeżeli skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu. Zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym zatrzymanie i postój pojazdu są dozwolone tylko w miejscu i w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia.
- Wniosek mieszkańca w sprawie segregacji ruchu na ul. 6 Dywizji Piechoty w Kołobrzegu przy skrzyżowaniu z ul. Świętego Wojciecha (wjazd od strony Szczecina) zespół zadaniowy prześle do rozpatrzenia według właściwości do ZZDW w Koszalinie.
- Wniosek mieszkańca powiatu kołobrzeskiego w sprawie przywrócenia przystanku na ul. Wyzwolenia przy skrzyżowaniu z ul. Spacerową na starą lokalizację zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Wcześniej przestanek autobusowy znajdował się na skrzyżowaniu ul. Wyzwolenia z drogą gminną i utrudniał wyjazd mieszkańcom oraz w znacznym stopniu ograniczał widoczność. Dlatego postanowiono przenieść przestanek w miejsce uwzględnione w projekcie przebudowy drogi. Zatoka autobusowa wykonana będzie przy inwestycji.
- Wniosek mieszkańca powiatu kołobrzeskiego w sprawie uniemożliwienia parkowania samochodów na chodniku przy ul. Wyzwolenia w Dźwirzynie zespół zaopiniował pozytywnie, ZDP w Kołobrzegu rozważy odpowiednie rozwiązanie, które uniemożliwi wjeżdżanie pojazdów na chodnik.
- Wniosek Radnej Rady Miasta w sprawie umożliwienia dowozu zaopatrzenia do stoisk handlowych w porcie, Urząd Miasta Kołobrzeg poinformował, że sprawa dojazdu zaopatrzenia do strefy uzdrowiskowej jest realizowana w formie zezwoleń. Zezwolenia wydawane są tylko na drogi publiczne.
- Wniosek Radnej Rady Miasta w sprawie odwrócenia ruchu na ul. Akacjowej w Kołobrzegu zespół zaopiniował negatywnie. Rozwiązanie z drogami jednokierunkowymi zostało opracowane w uzgodnieniu z mieszkańcami i po analizie ruchu.
- Wniosek mieszkańca w sprawie zmiany na ul. Lotniczej przy skrzyżowaniu z ul. Łopuskiego znaku B-20 na znak A-7 zespół zaopiniował negatywnie. Przy wyjeździe z ulicy Lotniczej nie ma zachowanego trójkąta widoczności na ul. Łopuskiego przez rosnące drzewa i krzewy, których nie można wyciąć. W celu poprawy widoczności zamontowano lustro drogowe, jednak z uwagi na ograniczoną widoczność należy pozostawić znak B-20 tak, aby kierujący musiał zatrzymać się i sprawdzić czy faktycznie może wjechać na skrzyżowanie.
- Wniosek Sołtysa miejscowości Czernin przedstawiony przez ZDP w Kołobrzegu w sprawie zamontowania znaku B-20 zamiast znaku A-7 na drodze powiatowej nr 3318Z przy skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 163 zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Na skrzyżowaniu zachowany jest trójkąt widoczności na drogę wojewódzką i drogę powiatową.