W środę 15 marca 2017 roku odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu zadaniowego do spraw zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych, działającego przy Staroście Kołobrzeskim.
Rozpatrzono następujące wnioski:
- Wniosek Pana Antoniego Szarmacha w sprawie zmiany organizacji ruchu na zjeździe z ul. Łopuskiego w ul. Wąską od strony ul. Armii Krajowej, zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Aktualna organizacja ruchu, która zakazuje skrętu w ul. Wąską została zaprojektowana w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, gdyż pojazdy skręcające wymuszały przejazd oraz powodowały zatory drogowe w oczekiwaniu na możliwość skrętu. Wniosek w części dotyczącej zamontowania lustra przy wyjeździe z podwórza ul. Łopuskiego obok Kina Wybrzeże, Urząd Miasta Kołobrzeg udzielił informacji, że są to drogi gminne wewnętrzne i dokonają zmian po konsultacji z Radą Osiedla.
- Wniosek Pana Ryszarda Hawańczaka w sprawie ustawienia lustra drogowego w miejscowości Gorawino naprzeciwko budynku nr 38, przy drodze powiatowej nr 3309Z Rościęcino – Rzesznikowo zespół zadaniowy zaopiniował pozytywnie.
- Po dokonanej analizie wniosku Pana Henryka Bieńkowskiego w spawie likwidacji miejsca zatrzymania się autokarów turystycznych na ul. Ratuszowej w Kołobrzegu, zespół zadaniowy ww. wniosek zaopiniował negatywnie. Urząd Miasta Kołobrzeg planuje przebudować parking na ul. Kamiennej, w tym również dla autobusów turystycznych i do tego czasu należy pozostawić istniejące miejsce do zatrzymania autobusu na ul. Ratuszowej.
- Wniosek Spółdzielni Mieszkaniowej „KOMUNALNIK” w sprawie ustawienia znaku B-1 na wjeździe w ul. Gierczak od ul. Rzecznej w Kołobrzegu, zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Ul. Gierczak jest drogą publiczną o małym natężeniu ruchu drogowego z strefą zamieszkania (D-40) oraz ustawionymi po obu stronach drogi znakami zakazującymi zatrzymywania i postoju (B-36) przez co na odcinku od ul. Rzecznej do zjazdu na teren Spółdzielni obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h i zakaz parkowania. Przy ul. Gierczak znajdują się liczne sklepy oraz dojazd do Muzeum Oręża Polskiego i dlatego postanowiono pozostawić istniejącą organizację ruchu.
- Wniosek Rady Osiedla nr 4 przesłany przez Panią Renatę Brączyk w sprawie ustawienia znaków B-36 na ul. Tęczowej, ul. Lazurowej i ul. Cisowej w Kołobrzegu, zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Ulica Tęczowa, ul. Lazurowa i ul. Cisowa w Kołobrzegu są drogami lokalnymi, o małym natężeniu ruchu drogowego, użytkowanymi głównie przez mieszkańców, którzy parkują pojazdy przed swoją posesją. Ustawienie znaku B-36 uniemożliwi mieszkańcom zaparkowanie pojazdu. Parkowanie na ww. ulicach powinno obywać się na zasadach ogólnych zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym. W przypadku zablokowania drogi przez pojazd należy zgłosić sprawę Policji lub Straży Miejskiej w Kołobrzegu.
- Wniosek mieszkańca w sprawie wyjazdu z Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego na ul. Matejki w Kołobrzegu, zespół zadaniowy zaopiniował pozytywnie w części dotyczącej ustawienia na ul. Matejki znaku T-16a, a negatywnie w części dotyczącej zmiany pierwszeństwa. Ul. Matejki znajduje się w strefie zamieszkania, więc prędkość poruszania pojazdów jest ograniczona do 20 km/h, pojazd uprzywilejowany wjeżdżając na skrzyżowanie na „sygnałach”, jest zobowiązany do zachowania ostrożności, a uczestnik ruchu drogowego do ustąpienia pierwszeństwa.
- Wniosek mieszkańców ul. Basztowej w Kołobrzegu w sprawie ustawienia znaku B-36 w celu wyeliminowania zastawiania chodnika, zespół zadaniowy zaopiniował pozytywnie. Zespół nie rozpatrzył wniosku w zakresie wykonania wysepki przy wyjeździe z ul. Basztowej na ul. Kamienną w Kołobrzegu gdyż dotyczy on inwestycji drogowej. Zespół zajmuje się tylko sprawami organizacji ruchu, natomiast wykonanie inwestycji leży w gestii poszczególnych zarządców dróg.
- Wniosek mieszkańca Kołobrzegu zespół zadaniowy zaopiniował następująco:
- negatywnie w sprawie zastawienia chodników przez parkujące pojazdy oraz parkowania na ulicy i utrudniania ruchu pojazdów na ul. Okopowej w Kołobrzegu. Z informacji udzielonych przez Urząd Miasta Kołobrzeg wynika, że na ul. Okopowej wybudowano zatoki postojowe. Ponadto po stronie lewej jezdni obowiązuje znak B-36, który zakazuje parkowania;
- negatywnie w sprawie zakazania parkowania na ul. Morawskiego w Kołobrzegu – pojazdy parkują na poboczu drogi, na której występuje małe natężenie ruchu drogowego. Z informacji udzielonych przez Komendę Powiatową Policji oraz Straż Miejską w Kołobrzegu wynika, że nie było zgłoszeń dotyczących utrudnień na ww. drodze, dlatego nie jest zasadne wprowadzenie ograniczenia;
- negatywnie w sprawie wprowadzenia strefy zamieszkania na ul. Kolumba na odcinku od ul. Pogodnej do ul. Zaruskiego w Kołobrzegu. Na ul. Kolumba występuje małe natężenie ruchu drogowego, ulica objęta jest ograniczeniem wjazdu pojazdów o masie rzeczywistej ponad 3,5 tony, dlatego nie powinny poruszać się tam pojazdy ciężarowe. W ciągu ul. Kolumba są dwa progi zwalniające, które uspokajają ruch, a przy skrzyżowaniach zamontowane są lustra drogowe, które poprawiają widoczność. Urząd Miasta Kołobrzeg poinformował, że uszkodzone lustra zostaną naprawione;
- negatywnie w sprawie znaku B-36 na ul. Cisowej w Kołobrzegu. Ul. Cisowa w Kołobrzegu jest drogą lokalną o małym natężeniu ruchu drogowego, użytkowaną głównie przez mieszkańców, którzy parkują pojazdy przed swoja posesją. Ustawienie znaku B-36 uniemożliwi mieszkańcom zaparkowanie pojazdu. Urząd Miasta Kołobrzeg udzielił informacji o wykonaniu zatok parkingowych na ul. Cisowej. Parkowanie na ww. ulicy powinno obywać się na zasadach ogólnych, zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym. W przypadku zablokowania drogi przez pojazd, należy zgłosić sprawę Policji lub Straży Miejskiej w Kołobrzegu.
- Wniosek mieszkańca Kołobrzegu zespół zadaniowy zaopiniował następująco:
- negatywnie w sprawie wprowadzenia zakazu parkowania na skrzyżowaniu ul. Dworcowej z ul. Frankowskiego w Kołobrzegu. Z art. 49 ust. 1 pkt. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym zabrania się zatrzymania pojazdu na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od skrzyżowania;
- negatywnie w sprawie ograniczenia prędkości oraz ustawienia fotoradaru na ul. Starynowskiej w Kołobrzegu. Na ul. Starynowskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, chodniki wybudowane są po obu stronach drogi, na jezdni zostały wyznaczone linie wibracyjne informujące o zbliżaniu się do przejścia dla pieszych, przed przejściami namalowano znaki poziome A-17a, przejścia dla pieszych dodatkowo oznakowane są tabliczkami T-27 oraz doświetlone, co znacznie poprawiło bezpieczeństwo ruchu drogowego.
- Wniosek mieszkańca dotyczy inwestycji, dlatego nie był rozpatrywany przez zespół zadaniowy do spraw rozpatrywania wniosków z zakresu zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych. Zespół zajmuje się tylko sprawami organizacji ruchu.
- Wniosek mieszkańca w sprawie ograniczenia tonażu na drogach gminnych od ul. Wylotowej w Kołobrzegu, zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Nie można zakazać dojazdu autokarów dowożących turystów, gdyż jesteśmy miastem turystycznym i należy zapewnić możliwość dojazdu autokarów do miejsc noclegowych. Parkowanie na ulicach powinno obywać się zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym.
- Wniosek mieszkańca w sprawie ustawienia lustra drogowego na wyjeździe z posesji na ul. Jedności Narodowej w Kołobrzegu, zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym zabrania się postoju w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej. W przypadku parkowania pojazdów utrudniających wyjazd poprzez zasłanianie widoczności w bliskiej odległości od zjazdu, należy powiadomić Policję lub Straż Miejską w Kołobrzegu. Przy prawidłowym parkowaniu pojazdu, nie powinno dochodzić do przesłania widoczności.
- Wniosek mieszkańca w sprawie ustawienia lustra drogowego przy wjeździe z drogi gminnej na drogę powiatową, zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Ustalono, iż wykonanie podcinki drzew przez zarządcę drogi spowoduje poprawę widoczności na ww. wyjeździe.
- Wniosek mieszkańca w sprawie zakazu zawracania na ul. Koszalińskiej w Kołobrzegu przy sklepie E. Leclerc, zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Pojazdy wykonując manewr zgodnie z przepisami posiadają odpowiednią widoczność na skrzyżowaniu. Pojazd, który wykonuje na skrzyżowaniu manewr zawracania musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim innym użytkownikom drogi.
- Wniosek mieszkańca w sprawie zmiany organizacji na drodze wojewódzkiej ul. Bolesława Krzywoustego w Kołobrzegu oraz na ul. Walki Młodych w obrębie skrzyżowania z ul. Koszalińską w Kołobrzegu, zespół zadaniowy zaopiniował pozytywnie i przekaże ww. wniosek do rozpatrzenia przez zarządcę tej drogi tj. ZZDW w Koszalinie.
- Wniosek mieszkańca w sprawie montażu lustra na ul. Portowej przy wyjeździe z Bulwaru Zacisze, zespół zadaniowy zaopiniował pozytywnie i przekaże ww. wniosek do rozpatrzenia przez zarządcę tej drogi tj. GDDKiA w Szczecinie.
- Wniosek mieszkańca skierowany na posiedzenie zespołu zadaniowego przez Urząd Gminy Ustronie Morskie w sprawie montażu progu zwalniającego na drodze gminnej nr 871038Z w Rusowie, zespół zadaniowy zaopiniował pozytywnie. Przy wyborze progu należy zwrócić uwagę czy ma być to próg listwowy czy wyspowy.
- Podczas rozpatrywania wniosku Pana Krzysztofa Zadki w sprawie wykonania przejścia dla pieszych na ul. Starynowskiej przy sklepie „Sano” ustalono, że ZDP w Kołobrzegu przeprowadzi analizę wyznaczenia nowego przejścia dla pieszych i przedstawi ją na następnym posiedzeniu zespołu do końca marca 2017 roku.
Zespół obradował w składzie:
- Tomasz Tamborski – Starosta Kołobrzeski,
- Helena Czerniawska – Radna Rady Powiatu w Kołobrzegu,
- Antoni Szarmach – Radny Rady Powiatu w Kołobrzegu, Członek Stowarzyszenia Turystyki Rowerowej „Bicykl” w Kołobrzegu,
- Krystyna Strzyżewska – Radna Rady Miasta Kołobrzeg,
- Dariusz Zawadzki – Przewodniczący Komisji Komunalnej Rady Miasta Kołobrzeg,
- Mirosław Kędziorski – Komendant Straży Miejskiej w Kołobrzegu,
- Łukasz Chruściel – Komenda Powiatowa Policji w Kołobrzegu,
- Karol Królikowski – Naczelnik Wydziału Komunalnego Urzędu Miasta Kołobrzeg,
- Agnieszka Kuśmierek – p.o. Kierownika Referatu Drogowego Urzędu Miasta Kołobrzeg,
- Krzysztof Filipowicz – Urząd Gminy Kołobrzeg,
- Dariusz Trafas – Członek Stowarzyszenia Projekt Kołobrzeg,
- Magdalena Dąbrówka – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kołobrzegu,
- Czesław Malinowski – Specjalista w Sekcji Utrzymaniowej Zarządu Dróg Powiatowych w Kołobrzegu,
- Jerzy Wąsik – Naczelnik Wydziału Komunikacji w Starostwie Powiatowym w Kołobrzegu,
- Adrian Andrzejewski – Podinspektor w Wydziale Komunikacji w Starostwie Powiatowym w Kołobrzegu.