W poniedziałek 12 czerwca 2017 roku odbyło się posiedzenie Zespołu zadaniowego do spraw zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych, który rozpatrzył następujące wnioski:
1. Wniosek Rady Osiedla w sprawie zmiany organizacji ruchu na ul. Różanej w Kołobrzegu poprzez postawienie znaku D-40 i D-41, zespół zadaniowy zaopiniował pozytywnie pod warunkiem demontażu znaku B-1 z tabliczką.
2. Wniosek mieszkańca w sprawie ustawienia znaków ograniczających prędkość oraz progów zwalniających na ul. Rzemieślniczej w Grzybowie zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Ulica Rzemieślnicza jest drogą dojazdową do posesji wykonaną z płyt betonowych, znajduje się na terenie zabudowanym z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Aktualne ograniczenie prędkości oraz geometria drogi pozwalają poprawnie ocenić kierowcy drogę i jej otoczenie. Z uwagi na powyższe nie wskazany jest montaż progu zwalniającego.
3. Po dokonanej analizie wniosku mieszkańca w sprawie ustawienia słupków uniemożliwiających parkowanie na chodniku na ul. Wojska Polskiego w Ustroniu Morskim zespół zadaniowy zaopiniował przedmiotowy wniosek pozytywnie.
4. Wniosek mieszkańca w sprawie ustawienia luster drogowych na ul. Wylotowej w Kołobrzegu przy wyjazdach z Osiedla Jantar zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Zjazdy do Osiedla Jantar są szerokie w znacznej odległości od nich znajdują się miejsca parkingowe. Widoczność na wyjeździe nie jest utrudniona i lustro nie polepszy sytuacji. W rejonie zjazdów nie ma naturalnych elementów, które zasłaniających widoczność.
5. Po dokonanej analizie wniosku mieszkańca w sprawie ustawienia lustra drogowego na wyjeździe z posesji przy drodze powiatowej nr 3308Z wniosek ten zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. ZDP w Kołobrzegu udzielił informacji, że zjazd jest szeroki, dostosowany do ruchu pojazdów rolniczych i nie stwierdzono tam problemu z widocznością.
6. Wniosek Radnego w sprawie zmiany organizacji ruchu na ul. Armii Krajowej poprzez zakazanie skrętu w prawo z ul. Łopuskiego oraz nakazanie jazdy w lewo z ul. Wąskiej zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Obecne rozwiązanie zostało dokładnie przeanalizowane przy wprowadzaniu aktualnej organizacji ruchu. Wprowadzenie zakazu utrudniłoby przejazd od ul. Łopuskiego i spowodowałby, że kierowca zamiast skrócić drogę dojazdową do centrum będzie musiał nadłożyć drogi by wjechać do centrum miasta. Wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na ul. Armii Krajowej może zwiększyć natężenie ruchu gdyż będzie można wjechać na ww. ulice od strony poczty i wyjechać z ul. Wąskiej w kierunku ul. Łopuskiego. Zespół po analizie wniosku stwierdził, że dotychczasowa organizacja ruchu spełnia swoją rolę.
7. Po dokonanej analizie wniosku mieszkańca w sprawie wykonania przejścia do boiska sportowego i placu zabaw w Niekaninie zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie przedmiotowy wniosek i podtrzymał swoje stanowisko z grudnia 2016 roku. Droga powiatowa w Niekanie jest drogą publiczną o nawierzchni bitumicznej, chodnik z kostki betonowej występuje po lewej stronie drogi. W Niekanie wyznaczone jest 1 przejście dla pieszych w sytuacji gdzie chodnik przechodzi z prawej strony drogi na lewą. Aktualnie ZDP w Kołobrzegu przygotowuje się do wykonania po stronie prawej dojścia do Świetlicy oraz przejścia dla pieszych i ustawienia barierek w celu uniemożliwienia wbiegnięcia dzieci na jezdnię drogi. Z przeprowadzonej analizy wypadków ustalono, że znaczna ilość wypadków ma miejsce na przejściach dla pieszych. Źle wyznaczone przejścia dla pieszych nie poprawiają bezpieczeństwa pieszych, a wręcz powodują, że na tym odcinku drogi dochodzi do wypadków z pieszymi. Jak wynika z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego większość wypadków z udziałem pieszych występuje na przejściach dla pieszych gdzie pieszy „traci czujność”. Gdy pieszy przechodzi przez drogę w miejscu niewyznaczonym jest bardziej ostrożny i bezpieczniej przechodzi przez jezdnię. Zgodnie z art. 13. ust. 2 i 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym ustawodawca dopuścił możliwość przechodzenia pieszego w miejscu niewyznaczonym gdy odległość do przejścia dla pieszych przekracza 100 m lub jeżeli skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, jednak zobowiązał pieszego do ustąpienia pierwszeństwa pojazdom z zachowaniem szczególnej ostrożności (nie dając mu pierwszeństwa jak na przejściu dla pieszych) i po upewnieniu się, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów.
8. Wniosek Sołtys Ząbrowa w sprawie montażu progu zwalniającego w Ząbrowie zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Drogą powiatową nr 3318Z poruszają się pojazdy ciężarowe obsługujące lokalne firmy i mieszkańców. Droga powiatowa w miejscowości Ząbrowo posiada nawierzchnię bitumiczną w bardzo dobrym stanie o szerokości 6 m. Aktualne ograniczenie prędkości oraz geometria drogi pozwalają ocenić kierowcy drogę i jej otoczenie. Z uwagi na powyższe nie wskazany jest montaż progu zwalniającego.
9. Po dokonanej analizie wniosku mieszkańca w sprawie ograniczenia tonażu na drodze powiatowej nr 3326Z zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie powyższy wniosek. Na odcinku bitumicznym drogi 3326Z od drogi powiatowej nr 3318Z do budynku Straży Pożarnej nie można wprowadzić ograniczenia tonażu z uwagi na dojazd do Straży Pożarnej. Zgodnie z Rozporządzeniem W SPRAWIE SZCZEGÓŁOWYCH WARUNKÓW TECHNICZNYCH DLA ZNAKÓW I SYGNAŁÓW DROGOWYCH ORAZ URZĄDZEŃ BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO I WARUNKÓW ICH UMIESZCZANIA na drogach gruntowych stosuje się znaki kierunku i miejscowości (drogowskazy, znaki miejscowości) oraz inne znaki w sytuacjach, gdy jest to niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (oznakowanie przejazdów kolejowych, częściowe lub całkowite zamknięcie drogi).
10. Po przeanalizowaniu wniosku Komendy Powiatowej Policji w Kołobrzegu oraz mieszkańców ul. Gdańskiej w Kołobrzegu skierowanych przez Urząd Miasta Kołobrzeg zespół zadaniowy nie zajął stanowiska w przedmiotowej sprawie. Urząd Miasta Kołobrzeg poinformował, że aktualne prowadzi rozmowy z Dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 6 dotyczące przeniesienia młodszych klas do innego budynku co spowoduje, iż rodzice będą dowozić dzieci w inne miejsce i nie będą zastawiać drogi. Ulice w strefie zamieszkania są wąskie, nie posiadają chodników, w związku z czym wprowadzono strefę zamieszkania w celu poprawy bezpieczeństwa.
11. Po przeanalizowaniu wniosku grupy Taksówkarzy w zakresie dotyczącym kompetencji zespołu zadaniowego, zespół zadaniowy zaopiniował następująco:
- rondo na skrzyżowaniu ul. Solnej, ul. Zdrojowej i ul. Reymonta w Kołobrzegu: po przebudowie zostaną zmienione parametry ronda, które poprawią bezpieczeństwo. Przed wykonaniem ronda przejścia dla pieszych znajdowały się blisko skrzyżowania, aktualnie są one odsunięte od skrzyżowania;
- aktualnie na terenie całego miasta wykonuje się oznakowanie poziome kolorem czerwonym przejazdów rowerowych przez skrzyżowania oraz wyznaczonych przejazdach przy przejściach dla pieszych na drogach powiatowych i gminnych. Wystąpiono również do GDDiKA w Szczecinie oraz do ZZDW w Koszalinie by również na drogach krajowych i wojewódzkich oznakowano odpowiednio przejazdy rowerowe;
- pozytywnie w sprawie poprawy widoczności sygnalizatora kolejowego na skrzyżowaniu ul. Solnej z ul. Bałtycką w Kołobrzegu. Zostanie wystosowane pismo do PKP w celu poprawy sygnalizacji;
- wniosek dotyczący w zakresie dróg krajowych zostanie przekazany do GDDKiA w celu rozpatrzenia przez zarządcę drogi;
- negatywnie w sprawie wyznaczenia dodatkowych miejsc postojowych na ul. Mickiewicza, ul. Wschodniej, ul. Św. Wojciecha, ul. Mazowieckiej z uwagi na brak miejsca;
- pozytywie w zakresie miejsc postojowych na ul. Św. Wojciecha przy cmentarzu;
- pozytywnie w sprawie wyznaczenia miejsc postojowych na ul. IV Dywizji Wojska Polskiego w okresie Festiwalu Sunrise, które to miejsca zostaną przeanalizowane przy zatwierdzaniu organizacji ruchu na tegoroczną edycję imprezy;
- negatywnie w sprawie dodania tabliczki o treści „Nie dotyczy taxi do 5 minut” pod znaki B-36. Pojazdy taxi nie są pojazdami uprzywilejowanymi, a znaki B-36 ustawiono celem uniemożliwienia parkowania;
- pozytywnie w sprawie uzupełnienia oznakowania postoju Taxi na ul. Okopowej w Kołobrzegu.
12. Wniosek mieszkańca w sprawie ustawienia znaków D-40 i D-41 na drodze gminnej nr 871033Z zespół zadaniowy zaopiniował negatywnie. Droga znajduje się na terenie zabudowanym, posiada nawierzchnię bitumiczną w złym stanie technicznym a na dalszym odcinku bruk. Strefę zamieszkania wprowadza się na osiedlach mieszkaniowych, w dzielnicach willowych i zabytkowych (starówkach). Z informacji udzielonych przez KPP w Kołobrzegu na ww. drodze nie odnotowano żadnych zdarzeń drogowych.
13. Wniosek z audycji skierowany do Starosty Kołobrzeskiego zespół zadaniowy rozpatrzył następująco:
- Starosta Kołobrzeski poinformował, że będzie rozmawiał w tej sprawie z Komendantem Policji;
- negatywnie w sprawie wyznaczenia miejsca parkingowego na ul. Kilińskiego przed KPP w Kołobrzegu z uwagi, iż wjazd na ww. ulicę jest ograniczony tylko dla pracowników Policji;
- na odcinku od Osiedla Lęborskiego do przejazdu kolejowego na drodze krajowej nr 11 ścieżka rowerowa i chodnik są oznakowane znakami pionowymi;
- Starosta Kołobrzeski wystąpi z pismem do Dyrektora Szpitala w sprawie braku oświetlenia na odcinku od Izby Przyjęć do ul. Łopuskiego w Kołobrzegu.
Zespół w składzie:
- Tomasz Tamborski – Starosta Kołobrzeski,
- Helena Rudzis – Gruchała – Wicestarosta Kołobrzeski,
- Mirosław Tessikowski – Etatowy Członek Zarządu,
- Helena Czerniawska – Radna Rady Powiatu w Kołobrzegu,
- Antoni Szarmach – Radny Rady Powiatu w Kołobrzegu, Członek Stowarzyszenia Turystyki Rowerowej „Bicykl” w Kołobrzegu,
- Dariusz Zawadzki – Przewodniczący Komisji Komunalnej Rady Miasta Kołobrzeg,
- Mirosław Kędziorski – Komendant Straży Miejskiej w Kołobrzegu,
- Andrzej Rubas – Komenda Powiatowa Policji w Kołobrzegu,
- Agnieszka Kuśmierek – p.o. Kierownika Referatu Drogowego Urzędu Miasta Kołobrzeg,
- Magdalena Dąbrówka – Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kołobrzegu,
- Adrian Andrzejewski – Podinspektor w Wydziale Komunikacji w Starostwie Powiatowym w Kołobrzegu.