Rejestracja klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej.
Procedura rejestracji
Miejsce załatwienia sprawy:
- Starostwo Powiatowe w Kołobrzegu, pl. Ratuszowy 1, 78-100 Kołobrzeg, tel. 94 354 76 18
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 ze zm.),
- ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 ze zm.),
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 18 października 2011 r. w sprawie ewidencji klubów sportowych (Dz. U. z 2011 r. Nr 243, poz. 1449).
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o Opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 ze zm.).
Klub sportowy może działać jako stowarzyszenie (zarejestrowane u starosty lub zarejestrowane z KRS) lub jako firma (np. sportowa spółka akcyjna). Jest szczególnym rodzajem stowarzyszenia: zarówno ze względu na to, czym się zajmuje, jak i ze względu na sposób jego rejestracji.
Jeśli klub sportowy, który chce posiadać osobowość prawną i status stowarzyszenia, a w swoim statucie nie przewidział prowadzenia działalności gospodarczej oraz nie ubiega się o status organizacji pożytku publicznego, podlega uproszczonej procedurze rejestracji – rejestruje się tylko u starosty właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia.
Formalnie stowarzyszenie może być założone przez:
- co najmniej 7 osób (art. 9) – są to członkowie założyciele,
- obywateli polskich, posiadających pełną zdolność do czynności prawnych, niepozbawionych praw publicznych (art. 3 ust. 1),
- cudzoziemców zamieszkałych w Polsce (art. 4 ust. 1).
Jeśli jednak zamierza prowadzić działalność gospodarczą lub ubiega się o status organizacji pożytku publicznego – rejestruje się w Krajowym Rejestrze Sądowym. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku nabywa wraz z rejestracją osobowość prawną.
Uzyskując osobowość prawną, klub – mówiąc językiem prawnym – staje się podmiotem praw i obowiązków w zakresie prawa cywilnego (ma zdolność prawną) oraz ma zdolności do czynności prawnych. W praktyce oznacza to, że np. może otrzymywać darowizny, zawierać umowy o przyznanie dotacji, czy o wykonanie zadania publicznego lub innej usługi.
Procedura rejestracji
Wymagane dokumenty:
- Wniosek komitetu założycielskiego o wpisanie do ewidencji klubów sportowych.
- Protokół zebrania założycielskiego wraz z:
- uchwałą o powołaniu klubu,
- uchwałą o zatwierdzeniu statutu,
- uchwałą o wyborze Komitetu Założycielskiego,
- a także uchwałę o wyborze Zarządu i Komisji Rewizyjnej, (w przypadku ich wyboru na zebraniu założycielskim) wraz z wnioskiem o dokonanie wpisu do ewidencji składu Zarządu oraz składu Komisji Rewizyjnej.
- Lista założycieli - min. 7 osób (obecności) zawierająca:
- imię i nazwisko,
- PESEL,
- miejsce zamieszkania,
- własnoręczne podpisy.
- Statut Klubu, określający w szczególności:
- nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji,
- teren działania i siedzibę stowarzyszenia,
- cele i sposoby ich realizacji,
- sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki Członków,
- władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje,
- sposób reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał,
- sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich,
- zasady dokonywania zmian statutu,
- sposób rozwiązywania się stowarzyszenia.
- Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej.
Miejsce złożenia dokumentów:
- Wymagane dokumenty należy złożyć w Kancelarii Ogólnej Starostwa Powiatowego w Kołobrzegu (parter – pok. nr 3), lub przesłać za pośrednictwem poczty na adres Starostwa: pl.Ratuszowy 1, 78-100 Kołobrzeg.
Termin i sposób załatwienia:
- Decyzję o wpisie do ewidencji klubów sportowych, wydaje się w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku wraz z załącznikami.
- Jeżeli zgłoszenie zawiera braki formalne, które mimo wezwania nie zostały usunięte w wyznaczonym terminie, Urząd wydaje decyzję o odmowie wpisu do ewidencji. Wpis i odmowa wpisu do ewidencji następuje w drodze decyzji.
Opłaty:
- Na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2016.176 z dnia 2016.02.15) dokonanie wpisu oraz wykreślenie z ewidencji klubu sportowego (wydanie decyzji administracyjnej), podlega opłacie skarbowej w wysokości 10 zł.
- Opłatę skarbową należy uiścić w kasie Urzędu Miasta Kołobrzeg, lub dokonać wpłaty na adres i numer konta Gminy Miasto Kołobrzeg w PKO Bank Polski S.A. O/Koszalin nr rachunku 22 1020 2791 0000 7402 0228 1541, tytuł wpłaty : opłata skarbowa za dokonanie wpisu (lub wykreślenia) klubu sportowego.
- Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej powinien być dołączony przez wnioskodawcę do składanego wniosku.
Tryb odwoławczy:
- Od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie za pośrednictwem Starosty Kołobrzeskiego w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.
Postępowanie po otrzymaniu decyzji o wpisie klubu do ewidencji:
Po otrzymaniu decyzji o wpisie klubu sportowego do ewidencji prowadzonej przez Starostę Kołobrzeskiego należy w ciągu 30 dni zwołać Walne Zebranie oraz zgodnie z zapisami w statucie dokonać wyboru władz klubu. Po odbyciu ww. zebrania należy w ciągu 14 dni przesłać na adres Starostwa protokół z Walnego Zebrania z odpisami podjętych uchwał np. o wyborze Zarządu i Komisji Rewizyjnej wraz z wnioskami o dokonanie wpisu do ewidencji składu Zarządu i składu Komisji Rewizyjnej – jeśli wyboru zarządu i komisji rewizyjnej nie dokonano na zebraniu założycielskim.
Wszelkie zmiany dotyczące władz, adresu siedziby oraz statutu klubu należy zgłaszać w Starostwie Powiatowym w Kołobrzegu w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian.
Następnie należy wystąpić do Urzędu Statystycznego o nadanie numeru REGON, założyć konto bankowe oraz wystąpić do Urzędu Skarbowego o nadanie Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP).
Po uzyskaniu wszystkich niezbędnych numerów (REGON, NIP, bankowych), klub może już przyjmować w swoje szeregi członków, pamiętając, że każdy członek musi wypełnić deklarację członkowską.